Jak začít?

První otázku, kterou je třeba si položit je "Proč chci začít cvičit?".

Je to proto, že mi to nařidil doktor? Nebo je to kvůli tomu, že je cvičení právě teď "in" a když cvičí moji známí, tak já přece musím taky? A nebo je to proto, že se sebou prostě chcete něco udělat?
Poslední skupina ja na tom asi nejlépe. Dospěli totiž k rozhodnutí cvičit sami, ze své vlastní vůle. První dvě skupiny jsou na tom o něco hůře, protože je k tomuto rozhodnutí donutily "externí vlivy" a bude záležet jen na nich, zda se to stane i jejich vlastním rozhodnutím.

Druhá fundamentální otázka která nás asi napadne bude "Kolik tomu chci obětovat?". Ať již svého volného času či peněz.
Rozhodnutí je jen na Vás. Každému vyhovuje něco jiného a je proto potřeba najít kopromis mezi cenou a výsledky.

No a pak je tu ještě pár dalších, které stojí za zmíňku:

Jaké cvičení je pro mne vhodné?

Univerzální odpověď na tuto otázku neexistuje. Záleží totiž na každém jednotlivci, jeho aktuálním zdravotním / fyzickém stavu, jeho očekáváních atd.

Abychom Vám hledání odpovědi alespoň trochu usnadnili, zavedli jsme systém hodnocení cvičebních lekcí, kterému říkáme ENERGYindex. Každé cvičení má svoji hodnotu ENERGYindexu, takže je nyní můžete snadno mezi sebou porovnávat. Přehlednou porovnávací tabulku naleznete zde.
Navíc v naší Poradně naleznete popis všech cvičení spolu s obrázky a krátkými video ukázkami.

Pokud si i poté nebudete stále jisti, neváhejte nás kontaktovat.

Jak často cvičit?

Pro začátečníka je optimální frekvence 2x týdně.

Stanovte si pevné dny a přesnou hodinu kdy budete cvičit. Tento harmonogram dodržujte jako "svatý", žádné výmluvy na to či ono, žádné hledání důvodů proč zrovna dnes ne. Pomůže Vám to překonat krizová období a vydržet!

S trenérem nebo bez?

Každý začátečník by měl využít služeb trenéra(ky). Minimálně pro prvních pár lekcí, kdy se osvojují základní návyky a pohyby. Poté je pouze na Vás zda budete dál trénovat sami či nikoli.
Vězte ale, že cvičení "sólo" vyžaduje velice disciplinovaný a přísný přístup k sobě sama, kterého je schopný jen málo kdo.

Pokud máte dostatek prostředků a vyžadujete individuální přístup můžete si najmout osobního trenéra. Pokud máte prostředků méně či preferujete cvičení ve skupině, můžete se zůčastnit některé z vedených lekcí. Veškeré naše cvičební lekce jsou vedeny zkušeným instruktorem(kou), který se postará o to, aby jste při cvičení dodržovali správné zásady.

Co si vzít na sebe?

Cokoli v čem se cítíte dobře a co Vás neomezuje v pohybu. Co se materiálů týče doporučujeme místo bavlny, volit raději moderní materiály, které zajistí lepší odvod potu od pokožky či vysokou elastyčnost a tvaro-stálost. Možností je spousta, zkuste třeba na internetu vyhledat hesla jako "funkční prádlo", "Lycra", "Coolmax" atd.
Dnes již skutečně není nutné cvičit ve vytahaném bavlněném tričku...;-)

Obuv vybírejte takovou, která vám zajistí pohodlí a jistý došlap. Obchody se sportovním vybavením mají nepřeberný výběr. (Hlavně nekupujte nic na tržnicích nebo podobných "pochybných" místech.)
Nezapomeňte, že obuv musí být čistá!!

Jak na stravu?

Odpověď na tuto otázku je opět velice těžká, neboť každý člověk je jiný. Pokud se však budete držet následujících obecných pravidel rozhodně tím nic nezkazíte:

  • Jíst pravidelně (cca 5x denně po menších dávkách)
  • Nepřejídat se, ale ani nehladovět
  • Jíst dostatek ovoce a zeleniny
  • Omezit sladké a tuky
  • Dostatek tekutin

Pokud potřebujete poradit, neváhejte nás kontaktovat.

Mají pro mne cenu potravinové doplňky?

Těžká otázka a opět vysoce individuální záležitost, zkuste to a uvidíte...
Nezapoměňte, že se jedná pouze o doplňky, nečekejte od nich žádné zázraky. Budou fungovat pouze tehdy pokud vy dodáte to hlavní - odhodlání a chuť se sebou něco udělat. A vězte, že bez potu a trochy bolesti to nepůjde.

Pokud jíte málo ovoce a zeleniny, rozhodně nebude od věci zkusit některý z multivitaminových doplňků.

Pokud chcete zhubnout, můžete zkusit přípravky obsahující L-Carnitine případně koktejly nahrazující některé z hlavních jídel. Zázračné účinky slibované v některých reklamách se však s největší pravděpodobností nedostaví. Zaručené výsledky Vám dá jen pravidelný pohyb a vyvážená strava!

Proč je tak těžké začít?

Cvičení vyžaduje čas a disciplínu. Ze začátku cvičení bolí, protože tělo není na zátěž zvyklé. V některých případech může vaše hmotnost po započetí cvičení dokonce narůst (svaly jsou totiž těžší než tuk)

Tip: místo vážení si zkuste 1x za měsíc změřit obvod pasu - měl by se zmenšovat!

 

Proč vůbec cvičit?

Pravidelný pohyb přináší nesporné výhody mj. na zvýšení imunity organismu. Díky zlepšení metabolismu nebude tělo zbytečně ukládat tuky, ale naopak je bude spalovat. Správně volenou aktivací a zpevněním svalů a správným protažením lze předcházet bolestem zad a kloubů. Při sportu se uvolňují endorfiny - hormony štěstí, které vám navodí dobrou náladu. A jako bonus získáte lepší kondici, která se Vám bude vždy hodit - ať již na chalupě, na dovolené, či na lyžích...